Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

David Bueno subratlla el paper clau de les emocions en l’aprenentatge de la lectura

En una xerrada organitzada per l’escola Circell i l’Ampa, aquest reconegut expert en neuroeducació indicava que ser curiosos i transmetre “que ens ho estem passant bé” són fonamentals “si volem fer bons lectors”

divendres 15 març 2024

Les emocions intervenen de manera decisiva en l’aprenentatge de la lectura. Si volem fer “bons lectors” que gaudeixin, cal ser curiosos i transmetre confiança quan  ensenyem a llegir o fomentem la lectura. Així ho exposava aquest dijous al vespre al Local Nou de Moja en David Bueno, director de la  Càtedra de Neuroeducació de la UB, durant una xerrada organitzada per l’escola Circell i l’AMPA.

Reconegut per la seva capacitat didàctica, Bueno va deixar clar que “no existeixen receptes màgiques” per aprendre a llegir, però sí conceptes claus que cal adaptar a cada situació. Després d’assenyalar que, a diferència de la parla , llegir “no és intuïtiu  i s’aprèn”, va subratllar que els estats emocionals incideixen en com aprenem. Així , aprendre a llegir amb “temor a no fer-ho bé, és la pitjor manera d’aprendre a llegir”.

Dins de les emocions primàries (ira, por, aversió, tristesa, alegria i sorpresa), la vinculada amb la curiositat és la sorpresa. I “la curiositat és el motor de tots els aprenentatges”, tot afegint que aprendre a llegir implica “sentir-se a gust”.

En una entrevista a Canal 20-Ràdio Olèrdola, el propi David Bueno subratllava que cal ser curiosos i transmetre “que nosaltres ens ho estem passant bé” si volem fer bons lectors.(àudio)

 David Bueno assenyalava que l’alegria genera “confiança, i la confiança s’encomana”. Aquí Bueno va fer notar que “aprenem de qui confiem i això ens fa tenir a la vegada autoconfiança”, que és bàsic per adquirir aprenentatges.(àudio)

Per poder aprendre a llegir cal integrar els sentits. I això l’infant ho fa amb el joc. David Bueno assenyalava que el joc clàssic permet fer aquesta integració i facilitar els aprenentatges.(àudio)

Així, Bueno va deixar clar que cal evitar l’ús de les noves tecnologies “com a mínim fins als 5 o 6 anys”. I és que és millor fer la lectura en paper perquè “és més càlida i activa els sentits”. La pantalla , en canvi, “distreu més l’atenció i no afavoreix la lectura”.

La xerrada comptava amb una elevada assistència, amb un públic motivat on hi predominaven famílies i mestres de l’escola. Un viu apartat de preguntes va acabar d’arrodonir aquesta proposta d’indubtable qualitat i plena d’eines per fomentar la lectura, tal i com coincidien en assenyalar forces de les persones assistents consultades.

Escolta l’entrevista a David Bueno, realitzada per Canal 20-Ràdio Olèrdola, clicant aquí

Galeria d'Imatges

XerradaBueno2.jpg
XerradaBueno3.jpg
XerradaBueno4.jpg

Document Actions