Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La Mancomunitat confirma que el nou sistema de recollida porta a porta amb tecnologia smart començarà a Olèrdola el 5 de juliol

Abans d’implantar el nou sistema es desplegarà una campanya informativa i es repartiran els nous cubells amb xip
Moment de la roda de premsa de presentació, aquest dimecres a la tarda, a l'Ajuntament d'Olèrdola
Moment de la roda de premsa de presentació, aquest dimecres a la tarda, a l'Ajuntament d'Olèrdola

dijous 12 maig 2022

El nou sistema de recollida de residus entrarà en funcionament a Olèrdola el proper 5 de juliol. Així ho confirmava la Mancomunitat Penedès-Garraf aquest  dimecres a la tarda, en una roda de premsa celebrada a l’Ajuntament d’Olèrdola. La convocatòria servia per exposar detalls del desplegament del nou sistema porta a porta amb tecnologia smart en els cinc municipis de l’Alt Penedès on s’implementarà: Sant Sadurní, Sant Quintí de Mediona, Torrelavit i Sant Pere de Riudebitlles, a més d’Olèrdola. Abans de l’inici del nou sistema de recollida, es realitzarà una intensa campanya informativa entre la població i els establiments, que servirà per distribuir materials i per repartir els nous cubells.

A Olèrdola el nou sistema suposa ampliar a més fraccions la recollida porta a porta que es fa a Moja, Sant Miquel i Sant Pere Molanta, així com fer-la arribar també a les urbanitzacions de Can Trabal i Daltmar. Lucas Ramírez, alcalde d’Olèrdola, posa l’accent en què es busca que tothom tingui un sistema igual al municipi, amb el propòsit de reduir els residus que van a l’abocador i augmentar el reciclatge.(àudio)

Ramírez explicava que des de l’Ajuntament ja es buscava des de feia anys “fer un pas més” en el porta a porta i es mostrava convençut que la ciutadania s’adaptaria bé. L’alcalde ha insistit en la implicació de la ciutadania perquè el canvi de model sigui un èxit i per això des de l’Ajuntament ja s’havien fet xerrades feia mesos per informar “d'aquest canvi per tal que no sigui una sorpresa per a la ciutadania i que l'adaptació al nou sistema de recollida sigui el millor possible».

El vicepresident de l’àrea de Gestió de Residus de la Mancomunitat, Jordi Bosch, explicava que el nou sistema incorpora una tecnologia que ha de permetre “acomplir els objectius de la futura llei i que cada ciutadà pagui pels residus que generi". (àudio)

La licitació d’aquest nou servei de gestió dels residus urbans ha estat impulsada per la Mancomunitat Penedès-Garraf. El contracte té una vigència de vuit anys i compta amb una imatge pròpia de servei que insta a la ciutadania a obrir la porta al reciclatge, tot recordant que és l’usuari qui té la clau per al seu bon funcionament.

Desplegament del porta a porta

Durant les properes setmanes s’iniciarà de manera esglaonada a les cinc localitats, una campanya adreçada a la ciutadania i als establiments comercials, per informar sobre el funcionament del nou model de recollida de residus porta a porta a cada municipi.

La implantació comença amb una campanya informativa al veïnat, en què s’envia una carta que explica què és i com funciona el porta a porta, el calendari de recollida en el seu municipi, així com els punts i horaris en que es farà el repartiment dels nous cubells. En funció del municipi, s’organitzaran diverses xerrades informatives per explicar amb més detall com fer correctament la recollida.

Cada domicili disposarà de tres cubells amb xip on dipositar i treure els residus a la via pública. Per a les fraccions d’orgànica i el rebuig es facilitarà un cubell amb xip de 25 litres, mentre que per a dipositar el paper i cartró i els envasos, es lliurarà un cubell multifracció amb xip de 40 litres. També es facilitarà un cubell d'orgànica reixat per la cuina i un magnètic de nevera amb informació gràfica dels calendaris i horaris de la recollida de residus.

Un cop desenvolupada tota la campanya informativa i la distribució del material, s’iniciarà la recollida de residus mitjançant el nou sistema, que està prevista que es faci efectiva a partir del 13 de juny a Sant Sadurní i Sant Quintí, el 5 de juliol a Olèrdola i el 29 de juliol a Sant Pere de Riudebitlles i Torrelavit.

Sistema de recollida

En tots els municipis es recollirà la fracció d’orgànica, el paper i cartró, els envasos i el rebuig utilitzant els cubells identificats amb xip. La recollida del vidre continuarà fent-se amb contenidors de superfície instal·lats al carrer. Així mateix, s’instal·laran àrees tancades d’aportació de residus amb accés controlat mitjançant la nova tecnologia, una fórmula de recollida que s’aplicaria en nuclis disseminats i masies aïllades, o com a punts d’emergència ciutadana.

La tecnologia amb xip oferirà a l'usuari, a través d’una aplicació mòbil, fer un seguiment de les seves aportacions o possibles incidències per tal de millorar la recollida selectiva, i així poder oferir una atenció i experiència a la ciutadania més personalitzada. L’app ciutadana està disponible per sistemes IOS i Android.

En els casos de Sant Pere de Riudebitlles i Torrelavit iniciaran una nova etapa amb la implantació del model de recollida porta a porta al municipi, que substituirà el sistema de contenidors de superfície al carrer.

Sant Sadurní d’Anoia, municipi que compta amb una trajectòria més llarga en el sistema porta a porta, el nou servei suposarà un lleuger canvi en el calendari de recollida a domicilis i comerços, a més de l’ús de cubells per a totes les fraccions. El seu alcalde, Ton Amat, explicava que són ambiciosos en els objectius que persegueix el nou sistema i considera factible assolir aviat índexs per sobre del 80% en un municipi que ja fa molts anys que fa porta a porta. (àudio)

Cinta Blanch, delegada a Catalunya Sud de Prezero, l’ empresa concessionària de la recollida de residus, demanava als alcaldes implicació en la defensa del nou model perquè suposa beneficis com “eliminar les molèsties que comporta tenir contenidors al carrer o bé incrementar el reciclatge”. (àudio)

Atenció a la ciutadania

Per donar continuïtat a l’educació ambiental i la gestió de les incidències, un cop comenci la recollida s’habilitarà a cada municipi un espai d’atenció al públic, per tal que la ciutadania pugui adreçar-s’hi i resoldre qualsevol qüestió o consulta relacionada amb la recollida porta a porta i on els educadors ambientals del servei també lliuraran els materials als nous veïns del municipi.

Durant el procés d’implantació, posada en servei i funcionament del servei de recollida, la ciutadania podrà fer les seves consultes per telèfon al número d’atenció a l’usuari, el 93 891 16 22, de dilluns a divendres de 8 a 15 hores o bé per correu electrònic a obrelaporta@mancomunitat.cat.

A partir del 7 de juny, la ciutadania de Sant Sadurní d’Anoia podrà contactar amb la nova oficina del Porta a Porta, situada al carrer Sant Quintí 6, i que atendrà de dilluns a dijous, de 9 a 18 hores, i els divendres de 9 a 13 hores.

La resta de municipis disposaran un dia a la setmana d’un punt fix d’atenció ciutadana del Porta a Porta, i que s’ubicarà als espais i equipaments facilitats per cada ajuntament.

Aquest mes de maig comença l’inici del desplegament del material informatiu i dels nous cubells als municipis de Sant Sadurní d’Anoia i Sant Quintí de Mediona.

A mesura que avanci el desplegament s’anirà informant de les dates de les xerrades i dels lliuraments de materials als municipis d’Olèrdola, Sant Pere de Riudebitlles i Torrelavit.

Escolta les entrevistes a Jordi Bosch, Ton Amat, Lucas Ramírez i Cinta Blanch, realitzades per Canal 20-Ràdio Olèrdola, clicant aquí

 

Document Actions