Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Olèrdola ja té Pla Estratègic de Turisme

Un dels eixos estratègics per ampliar la capacitat d’atracció del municipi és el projecte “Olèrdola 2030”, que persegueix potenciar el Conjunt monumental
Moment de la presentació del Pla, aquest dijous a la nit
Moment de la presentació del Pla, aquest dijous a la nit

divendres 27 setembre 2019

Per ubicació i elements d’interès que conté, Olèrdola és un municipi amb un ampli marge per a créixer en visites turístiques. Amb el propòsit d’impulsar actuacions que promoguin aquesta capacitat d’atracció, l’Ajuntament  va obtenir de la Diputació de Barcelona el suport per a elaborar el Pla Estratègic de Turisme d’Olèrdola. Després d’un any de treball comptant amb les aportacions d’agents del territori i sessions de participació,  aquest dijous a la nit el Pla s’ha presentat a la finca Viladellops. El document defineix quatre programes estratègics, amb els seus corresponents plans d’acció. En l’àmbit dedicat al disseny i desenvolupament de productes turístics es situa el propòsit de treballar el projecte “Olèrdola 2030” per a potenciar les visites en el principal reclam turístic del municipi, el castell d’Olèrdola. Rafael de Villasante, arquitecte redactor del Pla, així ho destacava.(àudio)

En la presentació, el regidor de turisme de l’Ajuntament d’Olèrdola, Pere Sadurní, indicava que amb el Pla es volia fer “un pas endavant” en la definició de línies de treball en el turisme a Olèrdola. Sadurní recordava que l’Ajuntament ha realitzat la senyalització d’elements patrimonials, organitza rutes pel patrimoni, manté obert un punt d’informació turística els caps de setmana, participa en els projectes de la Carretera del Vi, la Via Augusta  i els Castells de Marca i s’ha incorporat al Consorci de Promoció Turística.

El diputat delegat de Turisme de la Diputació de Barcelona, Joan Lluís Ruiz, recordava que la raó de ser de la institució provincial era la de donar servei als municipis i indicava el propòsit de situar la destinació turística de Barcelona ” més enllà de Barcelona capital”, de manera atractiva. Ruiz assenyalava que ja estava superat el debat sobre els suposats perills del turisme per la identitat dels municipis perquè “el turisme és una oportunitat”. En el cas d’Olèrdola, subratllava que comptava amb grans actius com el jaciment arqueològic, la proximitat a parcs naturals i l’enoturisme. El diputat indicava que ara calia que el municipi es fes seu el Pla Estratègic i emplaçava a ser molt “proactius “ en la recerca de col·laboració pública i privada.

El president del Consorci de Promoció Turística del Penedès, Ramon Riera, resumia que el Pla Estratègic “endreça, identifica i dona professionalització” als actius que conté el territori. De manera vehement feia una crida al treball conjunt, convidant a veure el veí com un col·laborador i no com un competidor.(àudio)

Rafael de Villasante, autor del Pla Estratègic, feia notar el gran creixement que pot tenir Olèrdola en visites, per això assenyalava els objectius de millorar la promoció del castell, aprofitar productes existents per a vincular-los, realitzar actuacions “d’acupuntura turística” per millorar serveis, així com adreçar la destinació al perfil del turisme familiar i incorporar el Turisme d’Interessos Especials.

Quatre eixos estratègics amb les seves accions

Els quatre eixos estratègics que defineix el Pla són el de dissenyar i desenvolupar productes turístics del castell d’Olèrdola; oferir comunicació continuada, generant continguts de qualitat i acollint-se a marques reconegudes ja existents; definir un àmbit de gestió turística municipal permanent; i millorar la qualitat de vida amb la protecció del patrimoni i el medi.

El Pla d’Acció desenvolupa aquests quatre eixos amb propostes d’actuació. En l’eix de productes turístics, destaca el propòsit d’impulsar el projecte “Olèrdola 2030” amb lideratge “que ha de ser municipal”. També es recull l’impuls a la programació d’activitats a Olèrdola, la creació d’una Àrea de Servei i Pernoctació d’autocaravanes, fer itineraris entre els tres parcs(Foix, Olèrdola i Garraf) i distingir-se com a destinació de turisme familiar.

En l’àmbit de gestió, es considera que s’ha de crear un “Comitè de coordinació turística” que defineixi un full de ruta de les accions a prioritzar. En comunicació s’indica que cal un Pla de Comunicació amb incidència a les xarxes socials,  generar continguts, millorar i actualitzar el web municipal o  editar un mapa turístic. En l’àmbit de millora de la qualitat de vida, s’assenyala la previsió d’actuacions “d’acupuntura turística”. Com a exemple Villasante indicava que calia corregir que el camí de Vilafranca a Moja acabés a la zona de contenidors. També s’incorpora el treball per promoure el comerç de qualitat i proximitat, la protecció patrimonial i la possibilitat de cercar un agermanament europeu amb algun municipi que també tingui castell.

Carla Coca, tècnica de cultura, va anunciar que en aquest darrer trimestre de l’any 2019 es treballaria per a desgranar la planificació i definir un “full de ruta turístic”. Es començaria a treballar en continguts nous per a la web i xarxes socials, la millora d’itineraris locals i fer les primeres passes del projecte “Olèrdola 2030”.

Marcelo Desvalls, propietari de finca Viladellops, indicava que el Pla Estratègic connecta amb el projecte d’enoturisme que es realitza a Viladellops, basat en la història, el paisatge i la cultura.(àudio)

Lideratge de l’Ajuntament amb la col·laboració de tothom

Lucas Ramírez, alcalde d’Olèrdola, elogiava el Pla i subratllava que l’Ajuntament ha de liderar però per a que el pla sigui útil “cal la col·laboració de tothom”. Ramírez feia notar que es buscava posar Olèrdola en el mapa turístic a nivell de país.(àudio)

L’acte va comptar amb la presència de representants d’agents que intervenen en activitats turístiques a Olèrdola. Entre les persones assistents també hi havia regidores de dos dels grups de l’oposició. Mari Carme Villanueva, portaveu de Junts per Olèrdola, resumia que el pla “fa molt bona pinta” i considerava que era bona la idea de crear un comitè “que impliqués a tots els sectors”.(àudio)

Fina Mascaró, portaveu d’ERC, recordava que el seu grup en l’anterior mandat ja va insistir en fer actuacions com la senyalització al municipi o la correcció de l’impacte visual dels contenidors. Aquest grup municipal agraïa que se’ls hagués convocat a la presentació però lamentaven que en les sessions prèvies no se’ls tingués en compte.(àudio)

Escolta les entrevistes sobre el Pla de Turisme, realitzades per Canal 20-Ràdio Olèrdola, clicant aquí

Document Actions