Llicències d'Obres
Què és la Llicència urbanística d'obres i quan és necessari demanar-la?
L'inici d'una activitat o d'un negoci acostuma a implicar algun tipus d'obra per la construcció del local que acollirà l'activitat o algun treball d'adequació d'un local ja existent. Les obres per construir un local poden tenir efectes sobre les persones i el medi. Per això, no podem edificar en qualsevol lloc ni de qualsevol manera. Hem de seguir una sèrie de normes i condicions descrites en la normativa: només es pot edificar en terreny urbà o urbanitzable, s'han de prendre les mesures necessàries per evitar danys en les propietats de tercers i les obres han de ser compatibles amb l'activitat del municipi.
Pel que fa a la legislació aplicable, la Llei d'urbanisme regula de forma general els actes de transformació dels terrenys que estan subjectes a una llicència. Per la seva banda, les ordenances dels ens locals han de determinar en cada cas els tràmits i el règim d'intervenció específica que s'han d'aplicar als treballs d'obres. La intervenció s'incrementa quan les actuacions tenen majors efectes sobre les persones i el territori i disminueix a mesura que l'afectació és menor.
Resten subjectes al règim de llicència urbanística les actuacions urbanístiques següents:
En general:
- Usos i obres provisionals.
- Parcel·lacions urbanístiques.
- Constitució o modificació d'un règim de propietat horitzontal i la formalització d'altres operacions jurídiques que comportin un increment del nombre d'habitatges, establiments o altres elements susceptibles d'aprofitament privatiu independent.
- Ocupacions de via pública.
- Obres puntuals d'urbanització no incloses en un projecte d'urbanització.
- Obres en sòl urbanitzable.
- Obres en sòl no urbanitzable.
- Obres que, d'acord amb la legislació sobre ordenació de l'edificació, requereixen l'elaboració d'un projecte tècnic.
- La primera ocupació parcial dels edificis i construccions.
Obres majors, obres que afecten al patrimoni i a l'estètica:
- Obra nova, ampliacions, i rehabilitacions integrals de totes les edificacions i legalitzacions.
- Rehabilitacions o reformes d'edificis inclosos en catàlegs d'interès historicoartístic o en instruments de planejament de protecció dels mateixos.
- Modificació de façanes d'edificis, exceptuant intervencions de reparació, conservació i manteniment.
- Muntatge de bastides a la via pública.
- Obres d'enderroc total o parcial d'edificacions.
Diversos:
- Coberts lleugers, oberts o tancats lateralment o mòduls prefabricats, que per el seu muntatge s'hagi d'executar qualsevol tipus de fonamentació.
- Construcció o instal·lació de murs i tanques.
- Construcció de piscines
- L'extracció d'àrids i l'explotació de pedreres.
- L'acumulació de residus i el dipòsit de materials que alterin les característiques del paisatge.
- L'obertura, pavimentació i modificació de camins rurals.
- La instal·lació d'hivernacles o instal·lacions similars.
- La tala de masses arbòries, de vegetació arbustiva o d'arbres aïllats, en els supòsits en què ho exigeixi el planejament urbanístic.
- Les actuacions o instal·lacions que efectuïn al subsòl.
- La col·locació de rètols, banderes i anuncis lluminosos de qualsevol activitat que sobresurtin més de 15cm. del pla de façana.
- La col·locació de cartells i tanques de propaganda visibles des de la via pública.
- La instal·lació de línies elèctriques, telefòniques o altres de similars i la col·locació d'antenes o dispositius de telecomunicacions de qualsevol tipus.
Qui ho pot tramitar?
Qualsevol persona física o jurídica que vulgui realitzar una obra que es descrigui en l’apartat anterior.
Preu:
L'establert per la taxa municipal de llicència d'obres (Article 6, epígraf 11).
Període de la sol·licitud:
Tot l’any
Temps mitjà de resolució:
Amb caràcter general el termini màxim de resolució serà de 3 mesos com a màxim, a comptar des de l'endemà de la data de registre de la sol·licitud.
Formes de tramitació:
Tramitació per Internet:
ACCÉS AL TRÀMIT DE SOL·LICITUD DE LLICÈNCIA URBANÍSTICA D'OBRES
Avís: Caldrà aportar com a documentació adjunta a la sol·licitud els següents models normalitzats en funció a la tipologia d'obres:
Per a la realització d’obres d’edificació, de reforma, de reparació o de rehabilitació que alterin l’estrucutra o l’aspecte exterior o afectin la seguretat de les construccions existents, i en tot cas, les que afectin als fonaments o elements estructurals, les que modifiquin el volum o les superfícies construïdes, les que alterin el nombre d’habitatges o locals existents, les que modifiquin els usos preestablerts, o les que afectin a immobles protegits, caldrà aportar la documentació següent:
- Instància sol·licitud segons model normalitzat (degudament omplert i signat digitalment)
- Projecte bàsic o executiu de les obres subscrit per tècnic competent. (signat digitalment)
- Declaració responsable del tècnic redactor del projecte executiu (signat digitalment)
- Declaració responsable a presentar en projectes bàsics sense visar (signat digitalment)
- Declaració responsable a presentar amb fulls d'assumeix sense visar (signat digitalment)
- Fulls d’assumeix de direcció de les obres, subscrits per tècnics competents. (signat digitalment)
- Estudi o estudi bàsic de seguretat i salut.(dignat digitalment)
- Full d’estadística de l’edificació.
- Dades del contractista (a omplir en la instància sol·licitud segons el model normalitzat)
- Model normalitzat de liquidació de la taxa urbanística degudament omplert
- Comprovant de realització de l'autoliquidació mitjançant transferència bancària
- Per a obres que requereixin projecte tècnic, caldrà presentar, d’acord amb la Disposició final primera del Reial Decret 210/2018, de 6 d’abril, pel qual s’aprova el Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya, un document d’acceptació que sigui signat per un gestor de residus autoritzat per tal de garantir la correcta destinació dels residus separats per tipus. En aquest document hi ha de constar el codi de gestor, domicili de l’obra i l’import rebut en concepte de dipòsit per a la posterior gestió de les runes procedents de l’obra.
Excavacions o moviments de terres:
- Instància sol·licitud segons model normalitzat (degudament omplert i signat digitalment)
- Caldrà que s’aporti la documentació establerta en l’art. 226 de la normativa urbanística del POUM
- Model normalitzat de liquidació de la taxa urbanística degudament omplert
- Comprovant de realització de l'autoliquidació mitjançant transferència bancària
Per la resta d’obres farà falta la documentació següent:
- Instància sol·licitud segons model normalitzat(degudament omplert i signat digitalment)
- Documentació necessària per a precisar l’objecte i les condicions de l’obra o actuació, amb el detall suficient per a la deguda verificació amb la normativa urbanística. Com a mínim, plànol d’emplaçament o fotografies i pressupost de les obres
- Dades del contractista.
- Model normalitzat de liquidació de la taxa urbanística degudament omplert
- Comprovant de realització de l'autoliquidació mitjançant transferència bancària
Els números de compte on es podrà realitzar la transferència són els següents:
Banc de Sabadell ES70 0081 1676 7200 0101 5509
Caixabank,SL “la Caixa” ES89 2100 3562 23 2200012742
Tramitació presencial:
Nota: Només podran accedir a aquesta modalitat de tramitació les persones físiques; en cap cas podran fer-ho les persones jurídiques o professionals qualificats que representin a persones físiques, d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015.
Oficina d'Atenció Ciutadana de l'Ajuntament en horari de dilluns a divendres de 08:00 a 14:00 hores. (Només amb cita prèvia)
Planta Baixa de l'Ajuntament - Av. Catalunya, 12 - 08734 Olèrdola
07:03 del 06 de octubre de 2024