Aquest diumenge es podrà resseguir la petjada de la Roma clàssica a Olèrdola

És la tercera de les rutes del patrimoni d’Olèrdola que aquest any organitza l’Ajuntament. Inscripció gratuïta a turisme@olerdola.cat

dimecres 28 maig 2025

 

La tercera de les Rutes del Patrimoni d’Olèrdola que aquest 2025 organitza l’Ajuntament permetrà resseguir, aquest diumenge 1 de juny, la petjada deixada a Olèrdola per la Roma clàssica. La visita és gratuïta i començarà a les 11.00h, al Conjunt Monumental. Per poder-la seguir cal fer inscripció prèvia a través del coreu electrònic  turisme@olerdola.cat i tenir reserva confirmada.

Els romans no van fundar una ciutat a Olèrdola, sinó que hi tenien un campament militar que va deixar un gran nombre de construccions significatives que han perdurat fins els nostres dies. En destaca la muralla, una de les més ben conservades del país, d’inicis del segle I AC. La seva construcció responia a necessitats de defensa, però també s’interpreta que tenia un interès propagandístic per difondre la civilització romana en contrast amb la dels ibers.

Des d’Olèrdola, els romans controlaven el territori, les vies de comunicació, la Via Heraclea, (posteriorment anomenada Via Augusta) i en especial l' accés cap a Tarraco, la capital de la Província Hispania Citerior.

Una de les millors muralles romanes

Josep Anton Pérez, responsable de Via Penedès, indica que el propòsit és el de mostrar aquesta evident i monumental petjada que la Roma clàssica va deixar a Olèrdola. De manera especial, destaca que Olèrdola compta amb una de les millors muralles romanes que es conserven a Catalunya (àudio)

A més de la muralla, també es troben a Olèrdola restes de la torre- talaia, situada al cim, que controlava també la costa;  o bé l’emblemàtica cisterna, excavada a la roca al segle II AC i que servia per emmagatzemar l' aigua de pluja, amb una capacitat de 350.000 litres. Al Conjunt monumental també hi trobem les restes de  la pedrera utilitzada per extraure la pedra per edificar la muralla i la talaia.

Un dels atractius de la vista de diumenge és el de poder comprovar com les excavacions a la zona del Castell han permès destapar la base de la talaia.(àudio)

Propostes com aquestes rutes gratuïtes programades per l’Ajuntament permeten sovint descobrir novetats que actualitzen el coneixement que es té del patrimoni. (àudio)

Escolta l’entrevista a Josep Anon Pérez, realitzada per Canal 20-Ràdio Olèrdola, clicant aquí

Arxius Adjunts

T'interessa

Subscriu-te a la nostra newsletter