Excavació arqueològica a la fortificació romana d’Olèrdola
És una de les quatre excavacions en jaciments del MAC aprovades per aquest 2026 en la convocatòria de subvenció del Servei de Patrimoni Arqueològic i Paleontològic
dimecres 08 juliol 2026
El Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC) posa en marxa la campanya arqueològica de 2026 amb els quatre projectes de recerca quadriennals (2026–2029), aprovats en la convocatòria de subvenció del Servei de Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya del Departament de Cultura. Els quatre projectes del MAC han obtingut una molt bona valoració en la convocatòria i consoliden el MAC com un dels principals motors de recerca arqueològica al nostre país.
La bona puntuació obtinguda en la convocatòria és un reconeixement a la qualitat de la recerca que desenvolupa la institució i a la seva capacitat per articular equips interdisciplinaris amb investigadors de centres nacionals i internacionals.
Les excavacions es duran a terme al llarg de l’any, des d’aquest mes juliol fins al novembre, en quatre jaciments d’excepcional rellevància històrica i científica: la ciutat grecoromana d’Empúries, el derelicte subaquàtic de les Illes Formigues II, la ciutat ibèrica d’Ullastret i la fortificació romana d’Olèrdola. Cadascun d’aquests projectes representa un pas endavant en el coneixement del nostre passat i en la posada en valor del patrimoni arqueològic de Catalunya.
Olèrdola: el fortí romà i l’arqueologia del conflicte
El projecte quadriennal al Conjunt monumental d’Olèrdola , “La fortificació romana d'Olèrdola. Elements poliorcètics i context funcional”, té una doble ambició: científica i patrimonial. Des del punt de vista de la recerca, l’objectiu és posicionar Olèrdola com a referent en l’arqueologia del conflicte i l’arquitectura militar d’època romanorepublicana. L’ocupació del lloc en diverses etapes històriques especialment la presència de la ciutat medieval– ha dificultat fins ara avançar en el coneixement del fortí militar, encara amb incògnites per resoldre. En concret, es vol donar resposta a tres de fonamentals: concretar la cronologia fundacional i funcionalitat del gran edifici rectangular adossat a la cara interna de la muralla, i la gran qüestió pendent: si la finalització de la muralla per l’extrem est va quedar inacabada o es va completar. Amb el projecte es cerca donar resposta a quina va ser la causa de l’aturada de l’obra o bé, pel contrari, com aquesta es va perllongar fins la cinglera. Una resposta on el context bèl·lic i la defensa i control de Tàrraco en època republicana són claus. Des del punt de vista patrimonial, la recerca continuarà incrementant el valor i l’ús patrimonial del conjunt: al llarg del projecte anterior ja es van consolidar i restaurar diverses estructures i es va museïtzar i adequar per a la visita diferents espais. Les excavacions d’enguany s’iniciaran la primera setmana d’octubre de 2026.