Revalidat el segell Infoparticipa per la transparència i qualitat informativa
Olèrdola és l'únic ajuntament de l'Alt Penedès en obtenir-lo. S'han assolit el 96% dels indicadors analitzats en aquest distintiu atorgat per la UAB que avalua la informació de la web municipal
dijous 16 abril 2026
L’Ajuntament d’Olèrdola és l’únic de la comarca de l’Alt Penedès que ha assolit el segell Infoparticipa que reconeix la transparència i qualitat de la informació que contenen les webs municipals dels ajuntaments catalans.
En un acte celebrat aquest dimarts a la tarda al Rectorat de la UAB, la regidora de comunicació, Fina Mascaró, rebia el diploma que acredita a l’Ajuntament d’Olèrdola l’obtenció del Segell InfoParticipa 2025. Aquest és el 10è any que l’Ajuntament és distingit amb aquest reconeixement, atorgat pel grup de recerca Comunicació Sonora, Estratègica i Transparència (ComSET) de la UAB, després d’obtenir 52 dels 54 indicadors avaluats, amb un 96% d’assoliment.
Fina Mascaró ha assenyalat que revalidar el guardó és “el resultat de la feina continuada perquè la ciutadana estigui puntualment informada i pugui accedir a tota la informació de l’Ajuntament”.(àudio)
El Segell InfoParticipa a la qualitat i la transparència de la comunicació pública local és una certificació que s’atorga a partir de les avaluacions realitzades als webs municipals. S’analitza la informació que contenen sobre els representants polítics del seu municipi, com es gestionen els recursos col·lectius i quines formes de participació es posen a l’abast de la ciutadania. Es tracta d’una marca de qualitat que busca donar garanties de confiança i credibilitat a les ciutadanes i els ciutadans, essent “un incentiu pels responsables polítics i tècnics”, tal i com resumeix la mateixa UAB.
Prova de l’exigència del distintiu és que al Penedès només Calafell obtenia el 100%. De la Vegueria , el segell l’han assolit Sitges, així com els Consells Comarcals de l’Alt Penedès i l’Anoia. Mascaró posava en valor que l’obtenció del reconeixement s’havia assolit en un any en què s’havia augmentat el nivell d’exigència. La regidora de comunicació també ha volgut agrair la feina realitzada pel personal de l’Ajuntament.(àudio)
Cinquanta-quatre indicadors
Els 54 indicadors establerts pel ComSET es basen en la Llei de transparència del 2013 i responen a les següents qüestions bàsiques: qui són els representants polítics, com gestionen els recursos col·lectius, com gestionen els recursos econòmics, quina informació proporcionen sobre el municipi i la gestió dels recursos col·lectius i quines eines ofereixen per a la participació ciutadana.
No es valida un indicador si les informacions no estan del tot actualitzades, són comprensibles i es troben amb facilitat. Els resultats de l'anàlisi s'introdueixen en una plataforma en línia on es pot consultar “l'infòmetre”, que representa en diferents colors les administracions territorials sobre un mapa de Catalunya.
El tècnic de noves tecnologies de l’Ajuntament d’Olèrdola, Xavi Pera, assenyalava que la feina de transparència informativa reconeguda en aquest reconeixement “és una feina de tots els departaments de l’Ajuntament”. Pera explicava que a l’Ajuntament d’Olèrdola li ha faltat complir dos únics ítems perquè el 2025 no havia fet cap consulta de participació ciutadana. (àudio)
Per Xavi Pera l’Infoparticipa suposa un estímul per seguir treballant en la transparència informativa de l’Ajuntament.(àudio)
Escolta l’entrevista a Fina Mascaró, realitzada per Canal 20-Ràdio Olèrdola, clicant aquí